Mokytojo kompetencijos reikšmė ugdymo procesui. Kompetencijos struktūros modelis
Įžanga . Vienas svarbiausių veiksnių kuriant Lietuvos ateities mokyklą – būsimųjų mokytojų rengimas. Todėl pagrindiniuose Lietuvos švietimo dokumentuose iškeliamas pedagogo vaidmuo, jo dalykinės kompetencijos svarba visuomenės atsinaujinimo procese. Pastaraisiais metais Vakarų šalių pedagogikos teorijoje ir praktikoje vis labiau įsitvirtina kompetencijos, kaip esminės ugdymo išvados ir rezultato, principas. Jis skatina iš naujo pergalvoti koncepcinę ugdymo, jo tikslų bei rezultatų sampratą. Svarbu pažymėti, kad ir Lietuvos bendrosiose programose kompetencija apibūdinama kaip asmens “mokėjimas atlikti tam tikrą veiklą, remiantis įgytų žinių, įgūdžių, gebėjimų, vertybinių nuostatų visuma“. Taip kompetencijos sąvoka padeda įveikti pedagogikos teorijoje ir praktikoje įsigalėjusią “elementinę” ugdymo sampratą, kuri ugdymo turinį, tikslus ir siekius analitiškai skaido į žinias, gebėjimus ir vertybines nuostatas, nors tikrovėje minėti komponentai reiškiasi kaip vientisos asmens patirties elementai. Edukologijos paradigmos kaita apima visus ugdymo teorijos ir praktikos struktūrinius lygmenis ir kartu apibrėžia pedagogų rengimo kaitos sritis. Todėl tampa svarbu įvardinti atskiras veiklos sritis, sudarančias profesinės veiklos visumą, kurioms pedagogas turėtų būti tinkamai pasirengęs, t.y. įgijęs atitinkamą profesinę kompetenciją.
Tikslas. Pagrįsti dalyko mokytojo kompetencijos struktūrą ir išryškinti jos kriterijus bei indikatorius, atskleidžiant šiuolaikinės kompetencijos reikšmę ugdymo procesui.
Priemonės. Mokslinės literatūros analizė; Dokumentų analizė; Anketinė apklausa; Matematinė statistinė analizė.
Išvados.. Kompetencija– tai žinių, gebėjimų bei nuostatų visuma, skatinanti ir įgalinanti kiekvieną asmenį: siekti užsibrėžtų tikslų, mokytis visą gyvenimą; būti aktyviu piliečiu ir dalyvauti visuomenės gyvenime; susirasti tinkamą darbą. Tai – žmogaus kvalifikacijos raiška arba gebėjimas veikti, sąlygotas individo žinių, mokėjimų, įgūdžių, mąstymo būdų, kūrybiškumo, komunikavimo, asmenybės savybių bei vertybių. Kompetentinga vadiname tokią mokytojo veiklą, turinčią nemažą reikšmę ugdymo procesui, kuri susideda iš komponentų, pagrįstų tikru, tvirtu mokėjimu, pozityvia nuostata ir pasiryžimu naudotis įgūdžiais.. Mokytojo kompetenciją sudaro: mokymosi, socialinė, profesinė ir asmeninė kompetencijos. Pasitelkiant mokslinėje literatūroje išskiriamus kriterijus ir indikatorius nustatoma tyrimo konstravimo strategijų seka: dalyko mokytojo kompetencijos kriterijai (mokslinės literatūros išskirti kriterijai kompetencijai nustatyti) – dalyko mokytojo kompetencijos indikatoriai (informacija padedanti geriau suvokti bei pagrįsti reiškinio esmę)– matavimo instrumentas (anketa).
Pranešimo trukmė: 67 min.